Історія створення Starbucks - найбільшої мережі кав'ярень у світі

Усе почалося з чашки кави. Еспресо, випитого в затишній італійській кав'ярні у 1983-му. Тоді майбутній генеральний директор Starbucks Говард Шульц зрозумів, яка атмосфера буде в його закладах.
Відтоді як він прийшов у Starbucks, компанія відкрила майже 25 тисяч кав'ярень у 70 країнах світу, пережила економічну кризу й зневіру фінансових аналітиків.
Шульцу вдалося побудувати міцний бізнес, в основі якого — дух Starbucks, етичні принципи та безмежна турбота про людей: про кожного клієнта, баристу, менеджера чи фермера, який вирощує найкращу у світі арабіку.
Starbucks - найбільша мережа кав'ярень в світі. Вважається, що для американців дітище Говарда Шульца є «третім місцем», між будинком і роботою. За останні кілька десятиліть Starbucks став одним із символів Америки, що не поступається по своїй популярності McDonald's. Крім того, компанія почала закордонну експансію. З перемінним успіхом. Десь мережа Starbucks стала популярна, як і в США, а десь не прижилася зовсім (наприклад, в Австрії відкрито всього кілька кав'ярень компанії, і розширення не планується). А почалася історія Starbucks в далекому 1971 році в Сіетлі.


У 1971 році вчитель англійської мови Джеррі Болдуін, вчитель історії Зів Сігл і письменник Гордон Боукер склалися по 1350 доларів, позичили ще 5000 і відкрили магазин з продажу кави в зернах в Сіетлі, штат Вашингтон. Магазин назвали на честь персонажа роману Германа Мелвілла «Мобі Дік»; на логотипі - стилізоване зображення сирени.

Протягом першого року роботи головним постачальником Starbucks був Альфред Піту, людина, яку засновники знали особисто. Однак така співпраця була дуже затратною, тому власники Starbucks вирішили співпрацювати з постачальниками кави напряму, щоб зменшити свої витрати.

Назва «Starbucks» походить від прізвища одного з персонажів знаменитого роману Германа Мелвілла «Мобі Дік».

Першим логотипом компанії стало зображення сирени з оголеними грудьми. Він був виконаний в коричневому кольорі, а сирена використовувалася, щоб підкреслити той факт, що кава в Starbucks доставляється з далеких земель. Варто зазначити, що логотип був доволі сумнівним через оголених грудей сирени.

Пізніше груди були закриті волоссям, а сам логотип дещо обрізаний. Крім того, він змінив свій колір з коричневого на зелений. Варто відзначити, що оригінальний логотип Starbucks досі можна побачити у першому магазині в Сіетлі.
Коли на початку 1980-х Говард Шульц прийшов в Starbucks, вона вже мала репутацію відомого фахівця з обсмажування та шанованого локального продавця кави (меленої та в зернах). Під час ділової поїздки до Італії Говард познайомився з багатими традиціями приготування еспресо. Саме еспресо і лягло в основу нової концепції Шульца. У 1987 році він, за підтримки місцевих інвесторів, придбав Starbucks. В даний час компанія продає каву, чай та частування не тільки в магазинах власної мережі, але також поставляє їх в інші роздрібні мережі.

По-справжньому ситуація змінилася після того, як Говард Шульц побував у Мілані. Там він побачив знамениті італійські кав'ярні. Однак ідея продавати готову каву в чашках не знайшла підтримки у засновників компанії. Вони вважали, що при такому підході їх магазин втратить свою суть, і позбавить споживачів головного. Вони були людьми, що перш за все, поважали традиції і вважали, що справжня кава має бути приготована вдома.

Втім, Шульц був настільки впевнений у своїй витівці, що покинув Starbucks і заснував свою власну кав'ярню II Gionale. Кав'ярня відкрила свої двері в 1985 році. А вже через два роки Шульц викуповує Starbucks у засновників за 4 мільйони доларів і перейменовує свою компанію (цікаво те, що зробити такий хід Шульцу порадив засновник Microsoft Білл Гейтс, один з перших колишніх інвесторів Starbucks). Як і брати Макдоналд колись, три любителі кави з Сіетла вийшли зі свого власного бізнесу за солідну винагороду. А бізнесмен Шульц отримав свободу дій.

У тому ж році з'явилися перші Starbucks за межами Сіетла. Кав'ярні були відкриті у Ванкувері, Британській Колумбії та Чикаго. Вже через 7 років, на рік, коли компанія вийде на IPO, вона налічуватиме 165 кав'ярень по всій Америці. А ще через три роки була відкрита перша кав'ярня Starbucks за межами США - в Токіо. При цьому, близько 30% всіх кав'ярень компанії на сьогодні є її власністю. Решта поширюються по франчайзингу.

Останні десятиліття Starbucks займається тим, що скуповує локальні мережі кав'ярень по всьому світу, роблячи їх частиною свого бренду. Розширення компанії відбувалось останнім часом божевільними темпами. Навіть у мультсеріалі «Сімпсони» було кілька жартів з приводу того, як мережа Starbucks захоплює Америку. Однак, зараз ситуація дещо змінилася, і Говард Шульц навіть заявив, що Starbucks має намір закрити в цьому році близько 600 кав'ярень в США.

Економічна криза є однією з причин проблем Starbucks. Все-таки, в цій мережі кав'ярень кава не є дуже доступним задоволенням . Крім цього, ситуації посприяли і внутрішні проблеми в компанії. Не так давно Говард Шульц заявив, що повертається в Starbucks, щоб вирішити проблеми, які поглинули його компанію. Чи вийде у нього це? Швидше за все, так. Starbucks - один з найулюбленіших брендів американців. А це дорогого коштує.
Сподобалась стаття? Розкажіть друзям!